یادداشت

هاوتاێ وشه‌یل بێگانه‌ له‌ ناو زوان کوردی – سەجاد ( ژیار ) جه‌هانفه‌رد

 

نموونه‌ێگ له‌ وشه‌یلێ ک له‌ ناو زوانْ کوردی تا وه‌ ئێسه‌ هاوتاسازیان کریاێه‌.

خوه‌ێشک و براێ نۊسەر ئیمه‌ ئڕا ئه‌وه‌یکه‌ بخوازیم به‌رده‌نگ ئه‌ده‌بیات و زاراوه‌گه‌مان فره‌تر و زوانه‌گه‌مانیش زانستی تره‌و بکه‌یمن، ناچاریمن ک په‌یکه‌ره‌ێ زوان کوردی و شێواز فه‌رمیێگ وه‌ له‌ وه‌ر چاو بگریمن. ئڕا ئه‌وه‌ێکه‌ ماف هیچ زاراوه‌ و بن‌زاراوه‌ێ تریش پێشل نه‌کرێ وه‌ پێویست زانستیم ک له‌ چوارچوو زوان کوردی وه‌گشتی که‌ڵک وه‌ربگریم و هه‌روه‌ها ئێ کاریشه‌ زانست و زانیاری فره‌ێگ له‌ سه‌ر زوان خوازێ و ئیمه‌یش وە که‌ڵک وه‌رگرتن له‌ سه‌رچاوه‌یل زوانی کۆشایمنه‌ وشه‌یل هاوبه‌شێگ پێشنیار به‌یمن تا له‌ یه‌ ئه‌ودا بوونه‌ هاوتاێگ ئڕا وشه‌یل ناکوردیێگ ک هاتنه‌سه‌ ناو زوانه‌گه‌مان.

ئمێدوارم له‌ یه‌ ئه‌ودوا نۊسه‌رەیل ناوچه‌ێ کرماشان، ئیلام و خانه‌قین له‌ جۆرێگ نۊسان هاوبه‌ش که‌ڵک وه‌ربگرن تا له‌ یه‌ زیاتر زاراوه‌گه‌مان تۊش قه‌ێران ناێ.

زۆرم ئێ وشه‌یله‌ له‌ ناو فۆلکلۆرو زوان ده‌مه‌کی هه‌ن ک له‌ئێره‌‌یشه‌ له‌‌ێ نیشانه‌‌ ◙ ئڕا ناساندنێیان وه‌ کار گرتیمنه‌و بڕێ‌تریانیش هه‌ر خوه‌مان وه‌ یاریکاری زوانناسه‌یل دڵسۆز هاوتاسازی کردیمنه‌ ک له‌ نیشانه‌‌ێ □ وه‌ کار گرتیمنه‌.

له‌ به‌ش شیرۆڤه‌کردن، زوورم شێوه‌‌ێ وشه‌سازی یا وه‌ کارگرتنێیان له‌ ناو دەق نـۊسیاێه

.

وشهسازی kurdî latên هاوتاێ فارسی شرۆڤه: توضیح، شرح
ژیار، شارستانییه‌ت Jiyar, şaristaniyet  تمدن، مدنیت (ژیار) وشه‌‌ێ باستانیێگه‌، شارستانیه‌ت له‌ (شار) گیریاێه‌
نووخواز    □ Nûxwaz نوگرا (نوو + خواز: خواستن، گرایش)
شیرۆڤه      □ Şîrove توضیح، شرح  شی: جداکردن + رۆڤه‌: راڤە، راوه‌وکردن
پێشکه‌فتن     ◙□ Pêşkeftin پیشرفت له‌ دو وشه‌‌ێ  (پێش+ که‌فتن) ئاویتار بۊیه‌‌
پاشکه‌فتن/ دواکه‌فتن  ◙ Paşkeftin عقب ماندگی له‌ دو وشه‌‌ێ  (پاش:دوا+ که‌فتن) ئاویتار بۊیه‌‌
پێشڕه‌و      □ pêşrew آوانگارد له‌ دو وشه‌‌ێ  (پێش+ ره‌و) ئاویتار بۊه‌‌
پێشگر       □ Pêşgir پیشوند (پێش: پیش+ گر: وند، گیر)
پاشگر        □ paşgir پسوند (پاش، دوا: پس) + (گر: وند، گیر)
پێشه‌کی      □ pêşekî سرآغاز (پێش: پیش) و (ک) پاشگر گوجینیه‌ له‌ زوان کوردی
پێشه‌ڕۆک    □ Pêşerok مقدمه‌ (پێش:رۆک:ناوه‌ڕۆک) باسێگ ک وه‌گشتی له‌ سه‌ر ناوه‌ڕۆک بوو
پاشه‌ڕۆک   □ paşerok مؤخره‌
ئلاوبیم/بڕیار     ◙□ Ilawbîm/biryar تصمیم ئلاوبیم: فۆلکلۆر/ بڕیار: دروس بۊ
دیاری، خه‌ڵات  ◙ Diyarî, xelat هدیه
فره‌کاری       ◙ firekarî افراطی (فره‌+کاری)(فره‌کاری خاس نییه‌=افراطی خوب نیست)
نه‌ته‌وه‌خواز     □ netewexwaz ملی گرا (نه‌ته‌وه‌: مله‌ت + خواز: گرا)
ناوچه‌خواز،هۆزخواز□ Nawçe,hozxwaz عشیره گرا (ناوچه‌: منطقه)(هۆز:عشیره +خواز: گرا)
پرتووک     ◙ Pirtûh کتاب (پڕ:فره‌ +تووک: به‌ڵگه‌) چشتێ ک تووک و په‌ڕه‌‌‌ێ فره‌ بوو.
ژینگه‌‌                □ jînge محیط زیست (ژین: ژیان: زندگی) + (گه‌: پێشگر: پسوند مکانی)
رسته                 ◙ riste جمله
پێوار، پاپیا          ◙ Pêwar, papya پیاده که‌سێ ک وه‌پا رێ که‌ێد(پێوارڕێ:پیاده‌رو)(پاپیا بۊم:پیاده‌شدم)
کاردانه‌وه‌‌            □ kardanewe عکس العمل  (کاردانهوه‌‌ێ گورجانه بۊ=عکس العملش سریع بود)
به‌رده‌نگ □ berdeng مخاطب (چیرۆک بهردهنگ زانا دخواێ=داستان مخاطب باهوش میخواهد)
گرێبه‌ست،به‌‌ێاوبه‌س◙□ girêbest قراداد (گرێبهست ناوه‌‌ێ من و تۆ: قرارداد مابین من و شما)
جیاکار       □ ciyakar استثنائی (ئافرهت جیاکارێگه = دختر استثنائی می باشد)
هۊرمان       □◙ hüriman خاطره، یادمان (هۊر:بیر: یاد) + (مان: پێشگر: پسوند) وههۊرمانهیل ئهوساوه ژیهم:باخاطرات آن وقتها زندگی میکنم
تاپوو     ◙ tapû شبح تابووێگ ها سهر رێیهگه‌‌: شبه‌‌ای بر سر راه است
ترازیان    ◙ tirazyan انحراف (پێش: پیش+ گر: وند، گیر)
چیرۆک    ◙ çîrok داستان
دیرۆک     □◙ dîrok تاریخ له‌ وشه‌‌ێ (دێر) وەرگێر بۊە
نۊسمان      □ nüsiman نوشته‌جات نۊسمانهیلم کردمهسه پرتووکێگ: نوشته‌جاتم رابه‌ صورت کتابی درآوردم
هاوساز      □ hawsaz هماهنگ ئێ دووانه وهل یهکا هاوسازن: این دوتا باهم هماهنگ هستند
جمشت        ◙ cimişt جنبش جمشت ئهدهبی دهسپێکردێه: جنبش ادبی شروع شده‌ است
ئاویتار        □ Awîtar ادغام (ئاویته‌ : ئامیته‌: آمیخته +ار:پێشگر: پسوندی در زبان کردی)
ناسنامه‌        ◙ nasname شناسنامه‌‌ (ناس: شناس +نامە)
ژیریه‌تی       □ jîryetî عقلانیت (ژیر) وه‌ ماناێ هۆشه‌ و (یه‌تی)یش پاشگرێگه‌ له‌ زووان کوردی
گاوشه‌          ◙ gawişe بازجوئی ناسه‌مه‌ گاوشه‌: داره‌ از من بازوئی میکند
‌‌ده‌نگناسی      □ dengnasî آواشناسی ده‌نگناسی زوان فه‌رانسه‌‌ی:آواشناسی زبان فرانسه
نادیارا          □ nadyara آرمانشهر (نا+ دیار: معلوم) وه‌ ماناێ خه‌یاڵێ هاتێیه‌
بڕگه‌‌            □ birge هجا ئێ به‌ێته‌‌ چه‌ن بڕگه‌س؟:این بیت شعر چند هجا است
لێزان           □ lêzan متخصص (لێ + زان:زانا : دانا) ئێ دکتوره لێزانْ چهوه:این دکتر متخصص چشم می باشد
چوارچوو      ◙ çiwarçû ساختار چوارچوو زوان کوردی: ساختار زبان کردی

.

یاداشتەکان، وتارەکان و …….. دەنگ و بۆچوونی نۆسەرانی خۆی دەنوێنێ و رەنگدانەوەی بۆچوونێک لە لایەن هسـارە نییە.
سه‌رچاوه‌:
١. وتاره‌یل زوانناسی کوڕی زانیاری
٢. بنه‌ماکانی وشه‌سازی له‌ زمانی کوردی‌دا/ کامه‌ران ره‌حیمی
٣. چوارچوو سه‌ره‌کی زوان کوردی/ ژیار جه‌هانفه‌رد

نوشته های مشابه

‫۶ نظرها

  1. با سلام و سپاس از زحمتی که کشیده اید

    ژیار عزیز ،

    از لحاظ هم فکری، چند نکته را خدمت شما عرض می کنم.

    به گمانم هرچه واژه های همتا به گوش مردم آشناتر باشد امکان پذیرش آن بیشتر است و چون ما نهاد آموزشی کوردی نداریم توسل به این روش توفیق بیشتری به دنبال دارد

    مثلا شیه‌وکردن آشناتر از شیرۆڤه است
    شاریه‌و بیِن آشناتر از شارستانییه‌ت

    پێشکه‌فتن به معنی پیش افتادن است نه پیش رفتن. پس پێش‌چیِن بهتر معنا را می رساند

    ئلاوبیم/بڕیار : معمولاً در زبان روزمره می‌گویند شه‌رت کردم بچم: تصمیم گرفتم بروم. مستعمل است و معنا را می‌رساند.

    برای آرمان‌شهر هم خه‌یاڵه‌شار قابل فهمتر است.

    ممنون. استفاده کردم.

    1. آقای میره بیگی عزیز. ممنون از این که یادداشت رو با دقت خوندنی. منم قبول دارم برای آشتی مردم با زبان علمی (به ویژه کردهای مناطق کرماشان و ایلام ) باید بنیاد هایی گویشی و اجتماعی را در نظر گرفت .
      ولی خب در گویش کرماشان (شیه وکردن) و کرمانجی( شیروفه) داریم. ما میتوانیم از هر دو واسه معادل های مختلف استفاده کنیم. مثلا در عربی تحلیل و تفسیر وجود داره. ما هم می‌توانیم از واژه های مختلف گویش کردی برای معادل واژه های بیگانه استفاده کنیم.

  2. دەس خۆشی ئەم ماڵپەڕە پڕ لە کەلک و ئامۆژگاریتان لێ ئەکەم، هیوای سەرکەوتن​ و سەربەرزیم هەیە بۆ هەموو زەحمەتکێشانی ئەم ماڵپەڕە بە نرخه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا